تبلیغات
یک طلبه ماهشهری!
یک طلبه ماهشهری!
وبلاگ شخصی مهزیار خاکی... 
قالب وبلاگ
نویسندگان
نظر سنجی
نظرتون در مورد فضای کلی وبلاگ «یک طلبه ماهشهری» چیه!!؟؟







لینک دوستان

این برنامه حرمت شکنانه که چندی است در حال مسخره کردن خلق خدا است و حتی از عوامل ان به خاطرخوب مسخره کردن مردم به نام هنر تجلیل می شود ایا شایسته است که همه سکوت کنند و از صدا و سیما انتقاد نکنند این برنامه به طور علنی دارد مردم و به خصوص عوامل خود صدا و سیما را مسخره می کند که این عمل ناقض نصح صریح قران است و با سرپوش طنز گذاشتن روی ان به لودگی و مسخرگی می پردازند طبق فتوای تمام مراجع به طور کلی استهزا و هتک حرمت مومن حرام است و من با این عقل ناقص اینگونه به نظر می رسد که هنرهای که شایسته عنوان هنرنیستند مانند کاریکاتور و همین طنز از سوی کفار و دشمنان خدا به خاطر دشمنی با خدا و قران روانه کشور ما شده اند و با نام برجسته کردند ویژگی های افراد به ان می خواهند جنبه دینی و اسلامی ببخشند ولی خدا می داند که این گناه و دشمنی با خدا است مومنین متوجه و هوشیار باشید همانگونه که امام در سال 58 در سخنرانی گفتند دشمن عواملی را وارد نظام کرده که نتیجه انرا 30 سال دیگر خواهید دید ایا ندید فتنه 88 را و این اعمال ضد دینی نیز از برنامه های شیطان است استهزا اخرین حربه شیطان است مگر کاریکاتور پیامبر کشیده نشد اینها می خواهند کم کم قبح گناه را از بین ببرند تا بعد اگر یک روز بطور علنی قران را مسخره کردند کسی نگوید این چیست و السلام به امید بصیرت.

استهزاء در قرآن
  استهزاء از ریشه «هـ – ز- ء»در لغت به معنای طلب تحقیر است با هر وسیله‌ای كه صورت گیرد.[1]
 در اصطلاح عبارتست از مسخره كردن افراد، یا برخی امور با گفتار یا كردار، مانند اشاره با چشم یا دیگر اعضای بدن[2] كه این عمل بیشتر به قصد تحقیر و توهین دیگران صورت می‌گیرد، گاهی نیز با اهداف دیگری مانند جبران كمبود شخصیت، تقویت روحیه خود یا تضعیف روحیۀ دیگری انجام می‌شود.
  این مفهوم در قرآن كریم با واژه‌های «هزء» و مشتقات آن 34 بار و «سُخْر» و مشتقات آن 16 بار بكار رفته است كه بیشتر لغویان این دو واژه را به یك معنا دانسته‌اند.[3]
  آیاتی كه در قرآن سخن از استهزاء به میان آورده، بیشتر مربوط به حوزه عقیده و دین بوده كه در آن جبهه مخالف انبیای الهی، مؤمنان، وحی، آیات قرآن، معاد و حتی خداوند را به تمسخر گرفته و از استهزاء به صورت حربه‌ای برای رویارویی با دین خدا بهره می‌جستند، در آیاتی نیز استهزاء در حوزه اخلاق مطرح شده كه در آن خداوند مؤمنان را از تمسخر یكدیگر منع كرده است. از بررسی تمام آیاتی كه پیرامون «استهزاء» هستند، آنچه كه بدست می‌آید حكم استهزاء، منشأ آن، آثار و پیامدهای این صفت مذموم اخلاقی و  نیز راههای مقابله با استهزاء گران است.
حكم استهزاء:
  استهزاء دیگران “ظلم” است. قرآن در آیه 11 سوره حجرات مؤمنان را از تمسخر دیگران منع كرده و در پایان می‌فرماید: «اگر از عمل خویش توبه نكنند ظالم‌اند»:
«یا ایّها الّذینَ امَنوا لایَسْخَرْ قومُ مِن قومٍ…و مَن لَمْ یَتُبْ فاُولئِكَ هُمُ الظّالمُونَ»
  با توجه با آیات متعددی كه در آن، انسانها از استهزای مؤمنان، آیات الهی و دین نهی شده‌اندبه مرتكبان این عمل وعده عذاب الهی داده شده بر می‌آید كه استهزاء عملی حرام است كه خداوند آن­را قبیح و ناپسند و استهزاء گران را مجرم شمرده است.[4]
ریشه‌های استهزاء:
  استهزاء چه در حوزه عقیده باشدچه در حوزه اخلاق، منشأ و ریشه‌های متعددی دارد، برخی از این ریشه‌ها از دیدگاه قرآن عبارتند از:
1-    برتری طلبی و غرور: حس برتری جوئی گاهی باعث می‌شود كه
انسان دیگران را از خود كوچكتر بپندارد و آنها را استهزاء كند.
«یا ایّها الّذینَ امَنُوا لایَسْخَرْ قَومُ مِن قومٍ عَسی اَن یَكُونوا خَیراٌ مِنْهُم…» (حجرات/ 11)
  كلمه “خیراٌ” افزون بر اینكه منشأ استهزاء را بیان می‌كند، این برتر بودن ظاهری را نیز نفی می‌كند.[5]
2-    دنیا طلبی: گاهی داشتن ثروت و دلبستگی به دنیا موجب
استهزای افراد فقیر می‌شود.
«زُیّنَ للذّین كَفرُوا الحَیوةُ الدّنیایَسخَروُنَ مِنَ الذّینَ امَنُوا…»(بقره/ 212)
  ابن عباس نقل می‌كند كه این آیه درباره گروهی از اشراف قریش نازل شد كه عمار و بلال را به سبب تهیدستی مسخره می‌كردند.[6]
  از دیگر ریشه‌های استهزاء كه قرآن به آنها اشاره كرده است می‌توان به جهالت (بقره/ 67)،‌عدم تعقل (مائده/ 58)، دشمنی و انتقام (مائده/ 58،59)، گناه و اصرار بر آن (روم/ 10) اشاره كرد.
آثار و پیامدهای استهزاء:
استهزای مؤمنان، دین و آیات الهی در دنیا و آخرت پیامدهای متعددی دارد:
1-   هلاكت دنیوی: استهزای پیامبران الهی از سوی امتهای پیشین
باعث شد كه خداوند آنان­را دچار هلاكت دنیوی كند.
«وما یأتیهِمْ مِنْ نَبّیّ الّا كانُوا بهِ یَستَهزِءُونَ، فَاَهْلَكنا اَشدَّ مِنهمْ بَطشاٌ ومَضی مَثلُ الاَوّلینَ» (زخرف/ 7، 8)
2-   حبط اعمال: باطل شدن اعمال از دیگر آثار استهزاء آیات خدا و
پیامبران است.
«اولئك الذینَ كَفَرُوا بِایاتِ رَبِهِم و لِقائه حَبِطَت أعمالُــهم… ذَلكَ جَزاوهُـــم جَهَنّم بِما كَـــفَرُوا وَاتَّخَذُوا ایاتی و رُسُلی هُزُواٌ»(كهف 105 ، 106)
  در این دو آیه خداوند حبط و نابودی اعمال و در نتیجه جهنم را نتیجه استهزاء‌ آیات خداوند و فرستادگانش توسط كفار می‌داند.[7]
3-   مورد استهزاء واقع شدن:
  كافرانی كه مؤمنان را در دنیا استهزاء كرده‌اند، در آخرت مورد تمسخر
آنان قرار خواهند گرفت.8
«اِنّ الّذینَ اَجْرَمَوا كانُوا مِنَ الّذینَ امَنُوا یَضْحكُونَ…فَالیَومَ الّذینَ ءامَنُوا مِنَ الْكُفارِ یَضحَكونَ »(مطففین/ 29، 30، 34، 35)
  در قرآن آثار دیگری برای استهزاء ذكر شده است همچون فراموشی خداوند، ارتداد، حسرت در روز قیامت، خواری و عذاب اخروی.
برخورد با استهزاء گران:
  قرآن كریم در آیاتی بطور مستقیم یا غیرمستقیم، راههای گوناگونی را برای برخورد با استهزاء گران ارائه داده است كه به دو مورد اشاره می‌كنیم:
1-   ترك همنشینی با آنها:
« وَاِذا رَأیْتَ الّذینَ یَخُوضُونَ فی ایاتِنا فَاَعرِضْ عَنْهُمْ حتّی یَخُوضُوا فی غَیْره» (انعام/ 68)
  در این آیه قرآن صراحتاٌ امر به ترك همنشینی با كسانی را دارد كه آیات خداوند را به تمسخر می‌گیرند.
2-   ترك دوستی:
«یا ایّها الّذینَ امَنُوا لا تَتَّخِذُوا الَّذینَ اتَخَذُوا دینَكُم هزواً ولَعباً…اولیاءَ»(مائده/ 57)
  در این آیه نیز قرآن صراحتاٌ به مؤمنین دستور داده كه از دوستی با كسانی كه آیات خدا و دینش را به استهزاء و بازی می‌گیرند بپرهیزند.
از دیگر آیات قرآن راههای دیگری هم بدست می‌آید (در مقابل استهزاء كافران) همچون صبر و یاد خداوند، موعظه و نصیحت، مقابله به مثل…


[1] . التحقیق، ج 11، ص 256،مادۀ هـ ز ء.
[2] . جامع السعادات، ج 2، ص 287.
[3] . لسان العرب، ج 15، ص 84مجمع البحرین، ج 4، ص 425«هزأ».
[4] . الفرقان، ج 1314، ص 139 – راهنما، ج 9، ص 174.
[5] . نمونه، ج 22، ص 179- الفرقان، ج 26و 27، ص 243-244.
[6] . مجمع البیان، ج 2، ص 540- 541
[7] . مجمع البیان، ج 6، ص 767- نمونه ج 12، ص 562
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ


طلبه هستم و طلبگی را راه سعادت میدانم که موجبات سعادت خود و سعادت خلق الله را فراهم می آورد، البته اگر فرصت را از دست ندهیم...

ایرانی، خوزستانی و ماهشهری هستم... و «حب الوطن» را «من الایمان» میدانم، چرا که حضرات معصومین علیهم السلام فرمودند...

چند سالی است که در مدینه ی فاضله ی قم، مشغول تحصیل هستم... و زندگی در قم را در آخر الزمان مفز از عذاب الهی میدانم... و البته رجوع به وطن را بعد از رسیده شدن لازم...

مدتهاست که وبلاگی زدم و حضور شما را در این کلبه ی حقیرانه خوش آمد میگویم و در خواست میکنم که هر مطلبی را که خوشتان آمد، نظر بگذارید و برای دیدن پاسخ بنده به نظرتان مجددا رجوع کنید...

حرف من اینه: من که قراره بمیرم، کاش یه طوری و یه جایی و یه زمانی بمیرم که در راه خدا و معصومین باشه... مثلا با شهادت از این دنیا برم، یا تو روضه ی ارباب بی کفنم جون بدم، یا وقت سحر برم... شایدم هر سه با هم...

این پست الکترونیک:
khakimahziyar@gmail.com

اینم شماره موبایلم:
09335766855 (فقط پیامک)

آی دی من در اینستاگرام:
mahziyar_khaki

* ارسال لینک وایمیل های تبلیغاتی، ممنوع!!!

آخرین مطالب
لیست آخرین مطالب
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب

  • دانلود فیلم
  • خرید vpn
  • ضایعات